De bindende factoren op de allereerste Digital Transformers Awards Summer Edition? Digitalisatie, ethiek en lef!

Er is continu verandering gaande, ook in de digitale wereld. Het zijn snelle veranderingen die lastig zijn bij te houden, maar we moeten niet vergeten dat wij als mens de digitale verandering vooruit duwen. Dit betekent dan ook dat wij bepalen hoe we ermee omgaan. Dit is precies wat wij in de Digital Transformer Community doen: sparren en inspireren met betrekking tot digitale transformatie. Digitale transformatie is namelijk broodnodig, lastig en bovenal interessant.

Dat de Digital Transformer Community een uitgelezen kans is om kennis op te doen en te netwerken bleek ook uit weer uit de grote opkomst tijdens ons allereerste Digital Transformer Summer Edition op 6 juni 2019 bij Hotel Droog. Tijdens de Digital Transformer Summer Edition kwamen 50 CEO’s en managing directors van vooraanstaande bedrijven zoals Ahold, Body&Fit en bol.com bij elkaar. Voorafgaand en tijdens het diner werden een aantal essentiële vragen besproken en beantwoord door drie enthousiaste sprekers. Denk aan: Waar gaan we heen met de digitale transformatie? Wat willen we bereiken? Welk effect heeft het op onze maatschappij?

Bekijk hier de foto’s.

Een ethische noot bij digitale transformatie

Tony Bosma, futurist en trendwatcher

Futurist Tony Bosma gaf ons een aantal hersenspinsels om over na te denken. Hij waarschuwt, en inspireert tegelijkertijd, om te bedenken op welke manier we technologie toelaten in ons leven en onze maatschappij.

Tegenwoordig beïnvloedt technologie namelijk het menselijk gedrag en daarmee ook het werkveld. Het scherm bepaalt wat de manager denkt, zegt en laat uitvoeren. Maar is het scherm wel de waarheid? Er komt namelijk een periode waarin wij onze kinderen of kleinkinderen moeten leren het vermogen van de computer te beperken. Door kunstmatige intelligentie kan de computer namelijk zelf oordelen en op basis daarvan acties ondernemen. Wij moeten onze kinderen en kleinkinderen dus een digitale opvoeding geven waardoor zij de computer kunnen vertellen dat het bepaalde acties niet mag verrichten zoals, het ultieme doemscenario, de uitroeiing van de mens. En die toekomst is niet zo ver weg. Een voorbeeld is AlphaZero, een kunstmatige intelligentie algoritme dat begon met nul kennis, maar binnen vier uur de ultieme meester in schaken werd en andere schaakprogramma’s versloeg.

Met andere woorden, zijn we ons bewust van de gevaren van de capaciteiten van kunstmatige intelligentie? En in hoeverre willen wij afhankelijk worden van computers en al helemaal als deze zelfstandig kunnen beslissen? Dit klinkt negatief, maar dat is het niet. We moeten doorpakken, toepassen en op naar de volgende fase. En juist in de huidige tussenfase horen kritische vragen erbij. Misschien moeten we ons zelfs afvragen of er niet een ministerie van Digitalisatie en Ethiek nodig is.

Een aantal pro-tips van Tony bij het digitaliseren van je organisatie 84% van de bedrijven en organisaties faalt in het digitaal transformeren. Men maakt over het algemeen drie denkfouten. De eerste fout is digitalisatie bekijken als een eindig project. Dit is absoluut niet het geval. Er moet steevast naar nieuwe veranderingen gekeken worden en deze toepassen waar nodig. De tweede denkfout is dat teveel data wordt meegenomen in het bepalen van het digitalisatie traject van de organisatie. Hou het beperkt, bekijk per stap wat echt effectief en efficiënt zal werken voor jouw bedrijf. En als derde tip, zorg dat je werknemers up-to-date zijn met hun digitale vaardigheden. Zij zijn de drijfveer achter je bedrijf en dus ook de digitalisatie.

De verschillende aspecten van digitalisatie

Hans Böhm, managing director Beerwulf

Tony Bosma gaf al aan dat we moeten dúrven kritische vragen te stellen bij het digitaliseren van bedrijven en organisaties. Hans Böhm van Beerwulf had de moed om die kritische vragen te stellen, maar ook het lef om los te breken van moederbedrijf Heineken. Bij het digitaliseren komt niet alleen het digitale aspect bovendrijven, maar ook het tonen van genoeg moed om je manier van zakendoen over een totaal andere boeg te gooien.

Bij een andere manier van zakendoen komt ook een andere manier van bedrijfsvoering kijken. De focus ligt op het doorontwikkelen van producten en het toepassen van creatieve oplossingen in plaats van het managen van personeel. Personeel wordt aangemoedigd nieuwe oplossingen te bedenken en krijgt daar alle vrijheid in. Minder managen, meer doen. Het gaat in essentie om het aanmeten van een andere houding en daarmee de markt durven te disrupteren. Daardoor is Beerwulf een ontzettend succesvolle onderneming geworden en daarmee hét grote voorbeeld als digital transformer van 2018.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met een digitale opvoeding

Jim Stolze, auteur van ‘Algoritmisering, wen er maar aan!’

Tijdens het diner onthulde Jim Stolze zijn nieuwe boek ‘Algoritmisering, wen er maar aan!’ en gaf hij een enerverende speech over digitale opvoeding.

De huidige discussies over nieuwe technologieën gaan vooral over het reguleren van tech en het aan banden leggen van kunstmatige intelligentie. Maar is dat wel een gewenste reactie? Eigenlijk is dat angstig reageren en de groei beperken. Het kan ook anders, namelijk een digitale opvoeding aanbieden aan onszelf. Daarom heeft Jim de Nationale AI cursus ontwikkeld. De Nationale AI cursus is een app met video’s van professoren die haarfijn uitleggen wat kunstmatige intelligentie is en hoe het jouw werkveld zal beïnvloeden. Na acht uur weet je precies wat kunstmatige intelligentie is en wat je ermee kan doen. Je gaat van zero naar AI-hero. Ondertussen hebben al 10.000 mensen de cursus vrijwillig gevolgd, omdat ze de hete adem van kunstmatige intelligentie in hun nek voelen.

Dus vroeg Jim terecht aan de aanwezige digital transformers; “Wat doen jullie aan de digitalisatie? Wat leren jullie je personeel over kunstmatige intelligentie? Zijn er opleidingen en cursussen?” En als feestelijke klapper deelde Jim zijn boek uit voordat de avond met veel gezelligheid werd afgesloten.

Nominatie

Herken jij jezelf of iemand anders in deze verhalen? Wie is volgens jou dé digitale veranderaar die fundamentele impact heeft gerealiseerd? Nomineer jezelf of die ander persoon dan op deze link en sluit aan bij de uitreiking op donderdag 14 november 2019!

De Digital Transformer Community is opgericht Digital Transformers Award is in 2015 opgericht door Mirabeau, A Cognizant Digital Business, Newpeople en Lubbers De Jong. Tot de mede-initiatiefnemers behoort Cognizant. Tot het intrigerende Digital Transformers gezelschap behoren vooraanstaande bedrijven zoals Ahold, Vandebron, Greetz, KPN, Body&Fit, Essent en Rituals.